Ny wakeboardpark kommer snart stå klar i Långviken

Långviken berikas med ytterligare ett dragplåster, i form av en wakeboardpark som planeras att stå klar i maj. Parken finansieras till stor del av kultur- och fritidsförvaltningen på Kalmar kommun och RF Sisu Småland.

Bakom idén står fyra personer, varav två studenter och en alumn från Linnéuniversitetet, som nyligen startat föreningen Kalmar Wakeboardförening.

- Kalmar Wake Park kommer att bli ett bra komplement till de aktiviteter som redan finns i Långviken. Det skapar en attraktivitet till vår kustkommun, säger Anna Fransson, fritidsutvecklare på kultur- och fritidsförvaltningen på Kalmar kommun.

Parken ska drivas av Kalmar wakeboardförening och ett arbete är påbörjat för att starta upp barn- och ungdomsverksamhet. Föreningen kommer även göra en särskild satsning för att få igång flickverksamhet i aktivitetsparken. För att bidra till sin universitetsstads utveckling inom satsningen Universitetsstaden Kalmar kommer det också arrangeras aktiviteter som ska vara riktade mot studenter.

- Vi är väldigt glada för det stöd som vi har fått från kommunen och andra medfinansiärer i detta arbete och det känns härligt att vi är på gång! Nu letar vi sponsorer men även företag som söker reklamplatser för att kunna utveckla föreningen och göra det till en trevlig mötesplats, säger Oskar Sörman, Kalmar Wakeboardförening.

Publicerad: 8 april 2021