Kalmar kommun är drabbad av omfattande störningar i delar av IT-miljön

Vi uppdaterar informationen löpande.

Tryggare och mer tillgängliga badplatser

Badplats i Kalmar.

Kalmar kommun vill kommande år göra en storsatsning på de kommunala badplatserna med fokus på tillgänglighet och trygghet.

– Vi vill att så många som möjligt ska ha glädje av våra badplatser. Eftersom behoven ser olika ut för olika personer har vi under 2020 både undersökt vad som finns och uppskattas på badplatserna idag och även sett till de önskemål som under åren kommit in från allmänheten, berättar Madeleine André, produktionschef på serviceförvaltningen.

Arbetet med att utveckla badplatserna kommer att ta några år. Vissa insatser är mindre och kan göras snabbare medan andra är stora och kräver investeringspengar.

Några exempel på insatser är:

• badramper
  • toaletter
  • duschar
  • belysning
  • omklädningsbås
  • träramper fram till brygga.

Redan till badsäsongen 2021 kommer det att byggas nya toaletter vid Stensö, Ekö och Kalmarsundsbadet.

– Vi tittar också på möjligheten att få en ramp ner i vattnet på Kalmarsundsbadet till badsäsongen 2022, avslutar Madeleine.

Publicerad: 1 april 2021