Nu öppnar vi upp igen!

I morse tog regeringen beslut om att från och med måndag kan kommunerna öppna upp sina anläggningar för barn och ungdomar födda 2005 och senare.

- Ett efterlängtat besked och självklart öppnar Kalmar upp för föreningsdrivna aktiviteter, säger Marianne Dahlberg, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Kommunens utomhusanläggningar har hela tiden varit öppna och efter ett par veckors nedstängning ges kommunen nu återigen rätt att öppna till exempel inomhusanläggningar, simhall, fritidsgårdar och kulturskola. Under eftermiddagen har kultur- och fritidsförvaltningens chefer tittat på ett ansvarsfullt öppnande av sina verksamheter. Och utmaningar att snabbt ställa om finns.

- Det handlar i första hand om personalsituationen. Vi har schemalagd personal och vi måste se över om och hur vi kan ställa om deras scheman. Dessutom har vi medarbetare utlånade till till exempel omsorgsförvaltningen och här behöver vi ha en dialog om var de här personerna gör bäst nytta, förklarar Henrik Nilsson, förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen.

Från och med måndag kommer ändå inomhusanläggningarna, inklusive simhallen, öppna för föreningsdriven idrott för barn och ungdomar födda 2005 och senare. Delar av den individuella undervisningen på Kulturskolan går från digital till fysisk och man ser också över att inom den närmaste tiden ha delar av gruppundervisningen fysisk.

- Fritidsgårdarna kommer att öppna upp gård för gård i den takt det är möjligt. Det är här vi har de största utmaningarna vad gäller personalsituationen, säger Henrik Nilsson.

Biblioteken utökar från och med måndag sina öppettider för take away-lån och startar dessutom upp turerna med bokbussen.

Senast uppdaterad: 22 januari 2021
Publicerad: 21 januari 2021