Nu har Fritidsbanken i Kalmar öppnat!

Med ballonger och glögg invigdes Kalmars första Fritidsbank den 8 december.

Nu kan alla komma och låna den utrustning som behövs för en aktiv fritid, som till exempel skidor, skridskor, inlines, flytvästar, skateboard, sällskapsspel och mycket mer.

Det går även bra att komma och lämna prylar de fritidsprylar som inte längre används. Vi ser fram emot att fylla banken med allt som behövs för en aktiv fritids för alla. Välkomna till oss.

Fritidsbankskonceptet följer tre viktiga regler:

• Alla får låna
  • Allt är gratis
  • Fokus på återbruk och miljö

Det kostar inga pengar att låna, det finns ingen deponeringsavgift och heller ingen förseningsavgift.

Fritidsbanken finns på adressen: Verkstadsgatan 3

Öppettiderna är:

Mån-ons 7.00-16.30.

Tors 7.00-17.30.

Fred 7.00-15.30

Fokus på återbruk

Fritisbanken fokuserar på återbruk och miljö och bygger på att medborgarna lämnar in prylar som de inte längre använder.

– Vi ser till att prylar kommer till användning igen. Sedan vill vi också skapa möjlighet för så många som möjligt att röra på sig. Det handlar självklart också om ekonomi, för hos oss är det gratis att låna, säger Mats Gunnarsson, ansvarig för Fritidsbanken på Kalmar kommun.

Fritidsbanken Kalmar är ett samarbete mellan idrottsenheten på kultur- och fritidsförvaltningen, arbetsmarknadsenheten på kommunledningskontoret i Kalmar kommun samt Smålandsidrotten.

För mer information kontakta: Mats Gunnarsson, ansvarig för Fritidsbanken, telefon: 072-244 19 59, e-post: mats.gunnarsson_1@kalmar.se

Senast uppdaterad: 14 december 2018
Publicerad: 7 september 2018