10-årige Eliot hittade medeltida silvermynt

Bild

Eliot Blomkvist från Växjö har varit intresserad av arkeologi sedan han var liten. Därför var det självklart att han skulle åka och titta på arkeologerna i Kalmarsundsparken. Han och pappa Rickard tog tåget till Kalmar och sökte sig till de barnaktiviteter som Kalmar kommun ordnat i samband med de utgrävningar som Länsstyrelsen initierat.

– Jag har letat fossiler i Bromölla, berättar Eliot. Men det här var första gången jag har sållat vid en utgrävning på riktigt.

Många fynd i massorna

Eliot och andra barn fick möjlighet att tillsammans med arkeologer och personal från Kalmar kommun gå igenom de massor som arkeologerna grävt upp. Efter flera timmars koncentrerat arbete hittade Eliot något som såg ut som ett mynt.

– Jag hade redan hittat rätt mycket benbitar och keramik, säger Eliot. Sedan hittade jag en kritpipa. Men när jag hittade myntet blev jag både förvånad och stolt.

Eliot visade myntet för Emma Angelin Holmén från kulturenheten på Kalmar kommun. Hon ledde barnens arbete med sållningarna och förstod att fyndet var speciellt varför hon genast visade det för arkeologerna.

– Jag tyckte att det såg ut som ett medeltida silvermynt, säger Emma. Det hade passerat både arkeologernas första genomgång och metalldetektorn och hamnat i barnens sållmassor.

Myntet hamnar på museum

Fyndet bekräftades av Stefan Larsson, som ansvarar för grävningarna. Han rengjorde försiktigt myntet på plats och kunde då se en tydlig prägling. Stefan berättar att myntet väger ungefär ett gram och att det kommer att skickas för analys och registrering.

– Jag blev verkligen överraskad. Det här är det finaste fyndet vi har gjort i veckan, säger Stefan. Och så småningom kommer det förmodligen att hamna på Kalmar läns museum. Så ett stort tack till Eliot!

Eliot och pappa Rickard blev naturligtvis glada för beröm och uppmärksamhet. På torsdagen kommer de att vara på plats igen för att leta i arkeologernas uppgrävda högar. Och vem vet – det kanske blir nya fynd från en blivande arkeolog från Växjö.

Senast uppdaterad: 10 oktober 2018
Publicerad: 9 augusti 2018