IFK Kalmar beviljas dispens för hemmamatcher i Damallsvenskan säsongen 2018.

Bild

Idag har kultur- och fritidsnämndens ordförande Marianne Dahlberg och representanter för IFK Kalmar haft presskonferens på Gröndals IP angående IFK Kalmar hemmamatcher i Damallsvenskan säsongen 2018.

Svenska Fotbollsförbundet har beviljat dispens till IFK Kalmar för att de ska kunna spela sina hemmamatcher på Gröndals IP under säsongen 2018. Detta trots att anläggningen inte uppfyller kraven fullt ut för spel i Damallsvenskan.

Förutom redan planerade underhållsåtgärder på anläggningen kommer Kalmar kommun som arenaägare endast behöva göra mindre åtgärder. Dessa är kostnadsberäknade till cirka 50-75 tkr.

Kalmar kommun ser naturligtvis att både IFK Kalmar och Kalmar FF redan från säsongen 2019 spelar sina hemmamatcher på Guldfågeln Arena. Svenska Fotbollsförbundets dispens innebär att IFK Kalmar kommer få bättre förutsättningar att utvecklas i deras första säsong som allsvensk klubb.

-Dispensen ger även Kalmar kommun ytterligare tid att förbereda Guldfågeln Arena för två allsvenska fotbollslag 2019 och framåt. Arenan behöver mindre ombyggnation för att tillgodose IFK Kalmars behov, exempelvis tillbyggnad av ytterligare omklädningsrum, säger Marianne Dahlberg

Senast uppdaterad: 16 april 2018
Publicerad: 14 februari 2018