Under året har Kalmar kommun fått sina första skyltade cykelöverfarter. De finns vid Dokumentvägen-Pilotvägen, Dörbylundsvägen, Hansacity och Landshövdingegatan.
Vid en cykelöverfart har bilisten alltid väjningsplikt, vilket ökar framkomligheten för den som cyklar.
En cykelöverfart fungerar ungefär som ett övergångsställe, fast för cyklister och förare av moped klass II. Bilisten ska stanna och lämna företräde, men cyklisten eller mopedföraren behöver ändå försäkra sig om att bilen saktar ner och har tid att stanna innan de kör ut. En cykelöverfart har vägmarkeringar och vägmärken för cykelöverfart och är utformade för att fordon inte ska köra snabbare än 30 kilometer i timmen. Vi kombinerar cykelöverfart med övergångsställe så att dessa båda trafikantgrupperna prioriteras likvärdigt för tydlighetens skull.
I dagsläget finns cykelöverfart på fyra ställen i kommunen, vid Dokumentvägen-Pilotvägen (norra benet i den nya cirkulationen), Dörbylundsvägen (vid Riksvägen), Hansa City (två ställen i och vid den nya cirkulationen i norr) och Landshövdingegatan (redan sedan tidigare upphöjd passage). Under 2025-2026 tillkommer flera cykelöverfarter längs nya gång- och cykelbanan längs Riksvägen genom Rinkabyholm. Dessutom kommer lämpliga befintliga upphöjningar/cykelpassager att skyltas om efter hand under kommande år. För att införande av cykelöverfart ska kunna bli aktuell på en plats krävs bland annat att gång- och cykelflödet är tillräckligt stort och att gatan inte tillhör de mer trafikerade lederna med busstrafik och utryckningstrafik. Sikten ska vara tillräckligt god och det ska finnas utrymme att få plats med vägmarkeringar och skyltar.
Vid en cykelpassage har cyklisten ibland väjningsplikt men ibland bilisten beroende på hur platsen ser ut och vem som kommer från vilket håll. Vid en cykelöverfart har dock alltid fordonet som korsar gång- och cykelbanan väjningsplikt,
Här kan du läsa mer om cykelpassager, cykelöverfarter och väjningsregler: Tillfällig skyltning för cyklister - Kalmar