Omsorgsnämnden gör Lex Sarah-anmälan till IVO

Omsorgsnämnden har gjort en Lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) efter en händelse där det funnits brister i att tillgodose en omsorgstagares behov vid utförandet av insatser.

Förvaltningen har vidtagit åtgärder för att minska risken för att liknande situationer ska inträffa igen.

  • Säkerställa att medarbetare har kännedom om samt tillämpar gällande rutiner bland annat om tvärprofessionella team samt hantering av social dokumentation i ärenden.
  • Översyn av hantering gällande inkomna orosanmälningar.

Verksamheten arbetar aktivt med att förbättra kommunikation och rutiner för att säkerställa en trygg och säker omsorg. Lex Sarah-rapportering är en viktig del av det systematiska kvalitetsarbetet och bidrar till ständiga förbättringar inom vård och omsorg.

Publicerad: 2 juni 2026