Höstmys med lantgårdsdjur på vård- och omsorgsboende

Kalmar kommun har under många år prioriterat en meningsfull vardag för omsorgstagarna, där den sociala aktiveringen är en viktig del.

Det erbjuds flera aktiviteter varje dag på många av kommunens vård- och omsorgsboenden.

– Det är viktigt för att träna hjärnan och motoriken. Men också få umgås och träna skrattmusklerna, säger Anette Lingmerth, enhetschef Ingelstorpsvägen 1 i Smedby.

Kalmar kommuns långsiktiga satsning på sociala aktiviteter på vård- och omsorgsboenden har gett effekt. Tre år i rad har nöjdheten bland omsorgstagarna ökat. Vid den senaste brukarundersökningen som genomfördes 2020 uppgav 64% av omsorgstagarna att de var nöjda med de sociala aktiviteterna, vilket kan jämföras med riksgenomsnittet på 61% nöjdhet.

– Under pandemin har vi inte kunnat haft lika stor bredd på våra sociala aktiviteter. Nu är det glädjande att vi kan växla upp igen, säger Alexandra Johansson, enhetschef för socialt innehåll, omsorgsförvaltningen.

Den 18 november får vård- och omsorgsboendet Ingelstorpsvägen 1 i Smedby besök av getter, får och kaniner från 4H-gården i Skälby.

– Sociala aktiviteter är något vi alla sysslar med. Det kan vara allt från att fika i vardagen till att nu få gosa och klappa lantgårdsdjur på plats, säger Anette Lingmerth.

Publicerad: 16 november 2021