Hygientoaletter som ger större självständighet hos omsorgstagare

Nu pågår det ett pilotförsök med hygientoaletter på Kalmar kommuns vård- och omsorgsboende Stensberg.

- Det här ligger helt i linje med vårt rehabiliterande förhållningssätt som handlar om att stärka och bibehålla de färdigheter som omsorgstagarna har så långt som möjligt, säger Karina Åberg, enhetschef.

Toaletterna har många funktioner. Bland annat ett automatiskt tvätt- och torkprogram som styrs av omsorgstagaren genom en förenklad fjärrkontroll och elektrisk justerbar höjd som möjliggör inställning av toaletten efter omsorgstagarens fysik och dagsform.

- Vi ser det som en möjlighet för omsorgstagare att bli självständiga vilken kan vara extra önskvärt när det gäller intimhygien. Dessutom kommer det frigöra tid för medarbetare till omsorgsnära aktiviteter, Victor Forsberg, projektledare på omsorgsförvaltningens teknikenhet.

Utöver det är toaletterna utrustade med uppfällbara armstöd, nattbelysning, luktskydd och självrengörande spolarm. Toaletterna har en modern design som motverkar stigmat som ofta associeras med produkter för personer med funktionsvariationer.

- De här moderna hygientoaletterna är en win-win som både ger integritet för omsorgstagarna och bättre arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Michael Ländin (S) ordförande för omsorgsnämnden i Kalmar kommun.

Publicerad: 8 oktober 2021