Med en budget på drygt 4 miljoner blir införandet av en ny boendeprocess årets största kvalitetssatsning inom omsorgsnämndens verksamheter.
Boendeprocessen ska ge ett förändrat arbetssätt där omsorgstagarnas självständighet och delaktighet tas tillvara och förstärks. Även omsorgstagarens kontaktperson får en tydligare roll.
- Vårt fokus är att erbjuda hög kvalitet i vården och omsorgen på boendena. Med hjälp av de satsningar som görs inom boendeprocessen kommer omsorgstagarna att kunna bli ännu mer delaktiga i sin omsorg, säger Mattias Ask, förvaltningschef för omsorgen i Kalmar kommun.
Ett exempel på förändrat arbetssätt sker redan vid mottagandet när omsorgstagaren kommer till sitt nya hem på vård- och omsorgsboendet. Här planerar verksamheten för att omsorgstagaren och kontaktpersonen får lära känna varandra under en hel dag. Detta för att omsorgstagaren ska känna sig trygg, sedd och bekväm vid flytten till det nya boendet.
Omsorgstagaren kommer också att ha regelbundna samtal med kontaktperson på både dag och natt, för att vi skall säkerställa att hen får rätt omsorg.
Satsningen är en del av omsorgsnämndens verksamhetsplan för 2021, där drygt 4 miljoner har avsatts för att genomföra de aktiviteter och insatser som ingår i boendeprocessen. Boendeprocessen blir en permanent kvalitetssatsning för att stärka Kalmar kommuns äldreomsorg och för att nå målet att bli en av Sveriges 30 bästa äldreomsorgskommuner i landet.
- Vi har under flera år prioriterat och sett goda resultat när det kommer till utvecklingen av det sociala innehållet på våra vård- och omsorgsboenden. Detta ska vi fortsätta att göra även framåt. Med boendeprocessen tar vi ett tydligare helhetsgrepp att ytterligare öka omsorgstagarnas upplevda kvalitet och trygghet på vård- och omsorgsboendena, säger omsorgsnämndens ordförande Michel Ländin (S).