Kalmar blir modellkommun för äldreomsorgens digitalisering

Sveriges kommuner och regioner, SKR, meddelade idag att Kalmar tillsammans med nio andra svenska kommuner blir modellkommuner för äldreomsorgens digitalisering.

‒ Idag får vi fira! Kalmar har höga ambitioner inom just digitalisering och e-hälsa och det är en av grundpelarna för att omsorgen ska nå topp 30, säger Michael Ländin (S), omsorgsnämndens ordförande.

‒ Vi är jättestolta över att bli utvalda som modellkommun, som en av tio kommuner i Sverige. Det är en fantastisk chans till fortsatt utveckling, och vi får dessutom bra former för att dela med oss vidare till andra, säger Mattias Ask, förvaltningschef på omsorgsförvaltningen.

Så här skriver SKR, Sveriges kommuner och regioner, om modellkommuner på sin webbplats:

”Modellkommunerna ska stötta andra kommuner och de regionala stödstrukturerna för digitalisering av olika tjänster. Utöver det ska modellkommunerna genomgående implementera ytterligare digitala lösningar i den egna kommunen för att generera kunskap och erfarenhet som ska komma hela landet till del.

De tio kommunerna får ett extra ekonomiskt stöd för att möjliggöra tid för kunskapsspridning.”

Publicerad: 2 juni 2020