Om du inte automatiskt blir vidareskickad klicka på länken nedan:
http://naringsliv.kalmar.se/upphandling-och-inkop/fragor-och-svar-om-upphandling-och-inkop.html
Frågor och svar om upphandling och inköp
Kalmar kommun måste genomföra offentliga upphandlingar och följa Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Genom att följa LOU och genomföra upphandlingar bidrar kommunen bland annat till att motverka korruption och främja konkurrens genom att objektivt utvärdera anbuden och tilldela anbudet till den för kommunen mest lämpliga leverantören, utan påverkan av personliga relationer och/eller värderingar.
Genom att genomföra upphandlingar kan kommunen även använda sin storlek och därigenom pressa priserna samt maximera kommunens skattemedel.
Det finns tre lagar vid offentlig upphandling:
I dessa frågor och svar berör vi enbart LOU, som är den vanligaste förekommande.
Kalmar kommun använder upphandlingsverktyget Tendsign. På tendsign.se kan leverantörer kostnadsfritt registrera sig och ta del av aktuella upphandlingar.Annonserade upphandlingar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens övergripande aktuella avtal. För att få information om dessa, kontakta upphandlingsenheten.
Ja, man får ställa frågor under anbudstiden. Frågorna ska ställas i TendSign och svaren presenteras anonymt för alla som har hämtat ut förfrågningsunderlaget.
I LOU går gränsen för direktupphandling av varor och tjänster vid ett kontraktsvärde om 586 907 kronor (från och med 1 januari 2018).
Direktupphandling är ett förfarande utan krav på anbud i viss form. Även om det inte ställs krav på anbud i viss form så vänder sig Kalmar kommun, när så är lämpligt, till tre-fyra leverantörer i syfte att göra en så bra affär som möjligt och att främja konkurrensen.
Ett anskaffningsbehov får inte delas upp i mindre delar i syfte att komma under gränsen för direktupphandling.
Ja, Kalmar kommun har en upphandlingspolicy som gäller för kommunens leverantörer och deras underleverantörer.Upphandlingspolicyn för hållbar upphandling inom Kalmar kommun Pdf, 150.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Enligt LOU gäller principerna om likabehandling och icke-diskriminering. Det innebär till exempel att en leverantör inte får behandlas annorlunda på grund av var leverantören är lokaliserat. Till exempel är krav på korta transportavstånd, att produkten ska vara lokalproducerad eller närodlad, inte tillåtna enligt LOU eftersom dessa krav är diskriminerande.
Kalmar kommun har ambitionen att underlätta för lokala småföretag, där så är möjligt. Kommunen försöker utforma förfrågningsunderlagen på ett sätt som gör att fler mindre leverantörer kan lägga anbud.
Kommunen ser även gärna att småföretag i närområdet går samman och lämnar anbud tillsammans. Det är ofta svårt för en enskild firma att klara av att leverera alla efterfrågade varor/tjänster, men tillsammans kan man skapa attraktiva anbud.
Vid upphandling till lägst pris utvärderas priset. Anbudet med lägst angivet pris tilldelas upphandlingen. Däremot ställs ett antal "ska-krav" som måste uppfyllas om inte anbudet ska komma att förkastas. Det går med andra ord att upprätthålla en hög kvalitet med upphandling till lägst pris.
Vid upphandling till ekonomiskt mest fördelaktiga pris tar kommunen hänsyn till olika kriterier som ligger till grund för utvärderingen, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd.
Kommunen anger i förfrågningsunderlaget vilka kriterier som ligger till grund för tilldelning av kontraktet.
Principerna vid offentlig upphandling styrs av Europaparlamentets och Rådets direktiv 2014/24/EU från den 26 februari 2014 om samordning av förfaranden vid offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster. Principerna är följande:
LOU 13 kapitlet handlar om uteslutning av leverantörer, med paragraferna:
Alla anbudsgivare har möjlighet att begära att en upphandling överprövas eller kräva skadestånd.
Hos förvaltningsrätten kan leverantören begära att upphandlaren vidtar rättelse eller att hela upphandlingen görs om. Rätten att begära överprövning omfattar alla offentliga upphandlingar såväl under som över tröskelvärdena.
För att vara berättigad att ansöka om överprövning måste leverantören antingen ha lidit skada eller så kan leverantören komma att lida skada på grund av att reglerna inte följts. Dessutom måste upphandlingen fortfarande pågå, d.v.s. den får inte hunnit avslutas. Därför anses en upphandling inte som avslutad förrän minst tio dagar gått sedan upphandlaren informerat anbudsgivarna om vem som tilldelats affären. Detta gäller även om upphandlaren dessförinnan har skrivit kontrakt med en leverantör.
På Konkurrensverkets webbplats finns det fördjupande frågor och svar kring ämnet upphandling.KKV Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För mer information:Gunnar Farmansson