Skärpta råd för att begränsa smittspridningen i Kalmar län

Gäller från och med 14 december 2020.

Digital design gör vardagen enklare

Interaktionsdesignerprogrammet i Kalmar är en av Linnéuniversitetets utbildningar som bedrivs både på campus och på distans.

I sin utbildning lär sig studenterna att anpassa och utveckla gränssnitt för produkter i digitala miljöer och deras framtida yrken finns inom webb, mobila enheter och interaktiva miljöer.

Mexhid Ferati är programansvarig för utbildningen sedan 2018 och kom till Kalmar efter två år i Oslo och dessförinnan utbildning och studier i USA, Indianapolis. Familjen lockades hit via vänner i Kalmar som studerat här och valt att bo kvar efter utbildningen. Familjen valde att göra en chansning och flytta till Kalmar, trots att de inte visste mycket om staden sedan tidigare.

- Jag hade varit i Växjö tidigare och i samband med det besökte jag Kalmar för första gången. Men inte kunde jag då ana att det skulle bli mitt hem fem år senare. Jag och min familj älskar Kalmar. Det är en liten stad men perfekt för familjer. Här kan du cykla och gå vart du än vill, säger Mexhid.

Under vårens projekt har Mexhid Ferati låtit sina studenter undersöka frågor på såväl lokal som regional och nationell nivå. Till första läsåret tar programmet in 25 studenter som läser på campus och 50 som läser på distans. Av de totalt 600 sökande inför höstterminen blev drygt 7 procent antagna till programmet.

- Studenterna har undersökt vitt skilda områden på såväl lokal som nationell nivå. En grupp studenter har studerat hur Kalmar kommun kommunicerar med sina invånare, hur det kan förbättras och vilka problemområden som finns, säger Mexhid.

En annan grupp har verkat inom området e-hälsa där de har undersökt möjligheterna för vårdtagare i Sverige, att själva ta reda på information om sina respektive mediciner och huruvida de går att kombinera eller ej. Förhoppningen är att utveckla plattformar som underlättar för patienten att få hjälp utan att behöva kontakta sin läkare i enklare frågor.

En tredje grupp har studerat online-spel och hur de lockar användare till att med riktig valuta köpa virtuella så kallade lootboxes, för att i spelet utöka sina kapaciteter, förmågor eller utseenden.

- Dessa lootboxar är ofta designade likt casinon, för att uppmuntra till att hela tiden vilja ha mer och satsa mer pengar, förklarar Mexhid.

Studenterna har gått in djupare på om dessa lootboxes går att designa annorlunda och göra mer transparenta så att användaren både ser och blir medveten om vad som händer med de pengar man satsar.

- Vi vill göra vardagen enklare för alla med hjälp av innovativa lösningar inom digital design. Det ska vara smidigt och användarvänligt att använda digitala lösningar idag, säger Mexhid.

Publicerad: 3 februari 2021