Linnéuniversitetet i Kalmar har landets just nu enda businessutbildning med spetskompetens mot musik- och eventbranschen. Henric Lindström är programansvarig.

Det började med Blue Swede och ABBA och fortsatte med Roxette och Europe. Idag är Sverige ett av världens främsta exportländer av musik och för oss svenskar är det idag ingen överraskning att Avicii, Swedish House Mafia och Max Martin är välkända namn över hela världen.

– Närmsta motsvarighet till vårt program på universitetsnivå finns i Norge. Sedan finns det några YH-utbildningar med liknande inriktningar i Sverige, berättar Henric Lindström.

Henric är själv en tidigare student på programmet, som 2007 hoppade in för att hjälpa den dåvarande programansvariga.

– Det som skulle bli ett projekt på fyra månader har hittills pågått i 13 år, berättar Henric och konstaterar att han trivs bra på sitt jobb.

Under våren 2020 har programmet två årskullar om cirka 30 studenter per årskull.

– Den gemensamma nämnaren för alla som läser programmet är musikintresset och passionen för musik. Nästan alla har en genre eller subkultur som de vet mycket om eller är särskilt intresserad av. Just nu är det mycket hiphop och EDM, Electronic dance music. Vi har också några musiker och artister som läser vår utbildning eftersom de förstår att de som artist är ett eget företag och vill lära sig business-sidan också.

Utbildningen har gått igenom ett par förändringar genom åren, den största under tidigt 2000-tal när branschen förändrades kraftigt. Då hette programmet Music Management och blev sedan Music & Event Management.

- Eventdelen hade egentligen funnits med ända från början, men branschen förändrades kraftigt i och med att nedladdningen tog fart med mp3-filer. Det gjorde att maktstrukturen i branschen förändrades och många jobb flyttade till eventsidan mycket mer tydligt vilket också återspeglas i programmet, förklarar Henric.

Inför hösten 2020 har programmet just genomgått en omstrukturering.

– Vi kommer bland annat att lägga in två helt nya kurser som fördjupar digitaliseringen och de statistiska verktyg vi använder och den internationella musikbranschen. I de kurserna tar vi bland annat reda på vad det betyder att det finns 128 miljoner streams på Spotify, varför och hur det streamas och vilka releaser och sociala plattformar muisiken spelas i.

Publicerad: 29 juli 2020