
Det som spolas ner i avloppet kan bli en värdefull resurs på åkern – men också föra med sig oönskade ämnen. Nu förändras hur en del av slammet hanteras, för att minska påverkan på miljön.
Kommunbolaget Kalmar Vatten omvandlar det som spolas ner i avloppet till slam – ett näringsrikt material som blir kvar efter reningen. Slammet innehåller viktiga ämnen som kväve och fosfor och kan därför användas som gödsel på åkermark, där det gör nytta.
En del av slammet kommer från så kallade trekammarbrunnar. Det är en vanlig lösning i hus som inte är kopplade till det kommunala avloppet.
Vid årsskiftet 2025/2026 kommer slam från trekammarbrunnar inte längre att tas emot. Det minskar mängden kadmium, en mycket giftig metall, som når reningsverket och därefter också Östersjön.
I stället tar Kretslopp sydost hand om slammet och hanterar det som ett avfall. Förutom att spridning av tungmetaller till Östersjön begränsas, blir även slammet som sprids på åkrar renare.
Återställda våtmarker ger nytt liv i värdefulla miljöer för både fåglar, groddjur och skog.
Utställningen på Vattnets hus erbjuder både kunskap och den hungriga gäddan Lucius.
Avloppsslam blir näring på åkern – men nu förändras hanteringen för att minska spridningen av farliga ämnen.
Lekbottnar och uppväxtmiljöer för fisk och vatteninsekter har återskapats i Hagbyån och Halltorpsån.
Båtägare får inte ha giftig färg på sin båtbotten eller sakna godkänt mätprotokoll som visar att färgen är godkänd.