Blir Kalmar Årets superkommun även i år?

Under nästa vecka blir det klart om Kalmar kommun återigen blir Årets superkommun. Kalmar är tillsammans med Varberg och Lidköping placerade i kategorin småstads- och landsbygdskommuner.

I motiveringen till placeringen nämns en bra skola och en god nivå på jämställdheten. Kommunen har också tagit kliv framåt kring klimat och miljö.

Över 40 000 mätpunkter fördelade på 142 variabler i 18 olika kategorier ligger till grund för tidningen Dagens Samhälles kommunrankning. Kommunerna tävlar i tre grupper, indelade efter läge och storlek. I fokus är det som faller under kommunernas ansvar, exempelvis skola, äldreomsorg och den kommunala ekonomin. Störst vikt läggs vid det som kommunerna har egen rådighet över.

Kalmar kommun är i final för tredje gången och vann 2021. Årets utmärkelser delas ut den 5 juli under Almedalsveckan i Visby och då finns kommunalrådet Erik Ciardi (C) på plats. Han kommer bland annat att delta i ett seminarium om hållbart byggande.

- Det är ett styrkebesked i sig att vi är bland de bästa i år igen, det visar att vi jobbar med rätt frågor, säger Erik Ciardi.

Publicerad: 29 juni 2022