Tidigare kommunalrådet Anders Engström avliden

Förre kommunalrådet och kommunstyrelsens ordförande Anders Engström (S) har avlidit efter en längre tids sjukdom, 77 år gammal.

Under lördagen flaggar därför kommunen på halv stång på stadshuset och vid Stortorget i Kalmar.

Anders Engström kom till Kalmar från Stockholm och var först skolstyrelsens ordförande, för att så småningom bli kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.

Ander Engström var med och grundade ”Union of the Baltic Cities”, UBC, blev unionens förste president och var aktiv under tio år.

- Jag lärde känna Anders Engström under min tid i Socialdemokraternas ungdomsförbund. För Anders hade utbytet mellan Östersjöländerna högsta prioritet, särskilt efter murens fall. Hans insatser för Östersjösamarbete och demokratisering var ständigt närvarande samt minst sagt betydande och bestående. I Kalmar är vi många som minns hans brinnande engagemang, säger kommunstyrelsens nuvarande ordförande Johan Persson (S).

Anders Engström var kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under perioderna 1988–1991 och 1994–1998. Under perioden 1991–1994 var han kommunstyrelsens vice ordförande.

Publicerad: 18 december 2021