Kalmar kommun - en superkommun

Bild

Kalmar kommun tog i dag emot utmärkelsen Årets superkommun 2021 i kategorin småstads- och landsbygdskommuner. I motiveringen nämns bland annat en god jämställdhet, en växande kommun och en bra skola.

Tidningen Dagens Samhälle, som ligger bakom utmärkelsen, nämner den ringmur som under 1300-talet omgav dåvarande gränsstaden Kalmar som skydd mot inkräktare. ”Numera jobbar kommunen med en inbjudande attityd och växer med nära tusen invånare per år. Förra året passerade invånarantalet 70 000. Kanske lockas de av att kommunen driver skolan billigt men bra?”

Dagens Samhälle noterar även att kvinnors och mäns medianinkomst bland kommun- och regionanställda visar en ovanligt liten övervikt för männen.

Rankning bygger på statistik

Årets Superkommuner utses inte av en jury, utan utgår ifrån statistik. Rankningen bygger på över 140 olika mätvärden fördelade på 18 kategorier. Variablerna har valts med tanke på vad kommuner ansvarar för och kan påverka. Det betyder att vissa mått får stor inverkan på kommunernas rankning, medan andra är mer marginella.

Tyngst väger kategorierna ekonomi, skola och Agenda 2030 – klimat och miljö. Skolan har dock tilldelats en mindre tyngd i år eftersom färska uppgifter inte finns att tillgå sedan Skolverket slutade publicera ny statistik.

Kalmar kommun var nominerad som en av totalt 136 småstads- och landsbygdskommuner. Förutom Kalmar, var Skövde och Varberg nominerade. Kalmar var även nominerad 2019.

- Ett långt och träget arbete ligger bakom att vi kammade hem utmärkelsen. Vi har jobbat länge med vår hållbarhet och attraktivitet. Jag vill tacka alla medarbetare som dragit sitt strå till stacken, säger kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S).

Publicerad: 18 maj 2021