Under sommaren 2020 var det 150-200 invånare per dag som med hjälp av Kalmar-appen bland annat fick tips om populära besöksmål och dagsaktuella badtemperaturer.
Appen har funnits sedan 2016 och hösten 2020 undersökte studenten Jacob Hallberg hur Kalmar kommun kan utvecklas vidare för att bli så tillgängligt som möjligt, för så många som möjligt.
På Linnéuniversitets program för interaktionsdesign gör tredjeårsstudenterna under höstterminen sina praktiker. En av studenterna är Jacob Hallberg som hösten 2020 undersökte hur Kalmar kommuns egen app, uppfattas av såväl användare som avsändare.
– Jag träffar kommunens olika förvaltningar för att skapa en helhetsbild av vad kommunens interna önskemål och behov av appen är, förklarar Jacob som precis har påbörjat sitt arbete.
Planen är sedan att ställa samma frågor till användarna.
– Syftet med hela min utbildning är att undersöka tjänster och produkter och se utvecklingsmöjligheter för människor och teknik, berättar Jacob vidare.
Att det fanns en utbildning inom interaktionsdesign just i Kalmar kändes som en ”perfect match” för Jacob som är född och uppvuxen i staden.
– Jag har verkligen hittat rätt. Att bo kvar i Kalmar var det enklaste valet för mig och att det då fanns en utbildning som passade mig känns riktigt kul, beskriver han.
Jacob är rullstolsburen och van att se lösningar som anpassar och underlättar för individen. Med ett brinnande intresse för teknik och utveckling är han mer än nöjd med valet av utbildning.
– Intresset för att göra saker bättre och anpassade för alla människor har alltid funnits i och med att jag sitter i rullstol. Det ska vara så lätt som möjligt för så många som möjligt.
Att vara student i Kalmar är också en fullträff tycker Jacob.
– Som studentstad är den väldigt bra även i jämförelse med större studentstäder. Introduktionsveckorna och studentföreningarna där alla samlas och får lära känna varandra är en väldigt bra grund för att trivas här.