Julia gick direkt från praktik till fast anställning

Jonas Stockhaus och Julia Barkrot, IT-verksamheten Kalmar kommun.

REPORTAGE| Julia Barkrot tog mod till sig och bytte bana efter många års arbete inom äldreomsorgen och som personlig assistent.

– Det är superviktiga arbeten och jag trivdes i rollen men arbetstiderna fungerade inte riktigt med mitt familjeliv längre. Så jag såg mig om efter en ny väg och hittade en yrkesutbildning inom IT berättar hon.

Kursplanen såg intressant ut och lockade även med hela 20 veckors praktik under de två studieåren. Den första praktikperioden blev alla tilldelade och Julia hamnade på en liten arbetsplats. Därför var hon mån om att få prova en arbetsgivare som kunde erbjuda en större IT-miljö nästa gång. Hennes förstahandsval blev Kalmar kommun.

– Jag ville hamna på en arbetsplats med fler anställda eftersom jag tror att jag utvecklas mer och trivs bättre i ett team där man kan stötta varandra. Dessutom hade Kalmar kommun gott rykte på utbildningen eftersom tidigare praktikanter varit nöjda.

Sju personer ville göra praktik på Kalmar kommun men det fanns bara två platser. Därför genomgick Julia och hennes kurskollegor en ”speed”-intervju.

Urvalsprocess skapar bättre förutsättningar

Jonas Stockhaus är enhetschef på IT och även den som har huvudansvaret för de praktikanter som kommer från YH-utbildningen. Han förklarar varför de väljer att göra intervjuer.

– Första gången vi tog emot studenter blev vi bara tilldelade dem. Men sedan insåg vi att det blir bättre för både oss och studenterna om vi träffas först och stämmer av önskemål och förväntningar. Därför har vi nu ett slags gruppträff där alla studenterna som sökt får presentera sig, berättar han.

Det blir som en miniintervju som visar vilka personer som kan tänkas passa in i teamet och därmed både kan bli en tillgång för gruppen och få ut mer av sin praktikperiod.

– Det var en spännande upplevelse och erfarenhet och såklart väldigt häftigt att bli vald, berättar Julia.

Tydlig struktur är en framgångsfaktor

Väl på plats inleddes praktiken i en tydlig ordning där praktikanterna fick följa IT-verksamhetens process.

– Studenterna får börja i supporten och se hur ett ärende kommer in. Sen får de testa på olika delar av verksamheten och se hur allt hänger ihop. Det blir mer pedagogiskt när man förstår varifrån uppdragen kommer och att det vi gör påverkar andra på olika sätt, säger Jonas.

Målet med praktiken är just att ge studenterna så stor bredd som möjligt så att de kan hitta sitt eget intresseområde. För att lyckas med det krävs en bra schemaläggning.

– Jag lägger upp ett grundschema i teams som alla enheter sedan kan fylla på så att det blir en bra variation på arbetsuppgifter. Samtidigt uppmuntrar vi även studenterna att ta egna initiativ, ställa frågor och själva be om att få hänga med på uppdrag, berättar Jonas.

– Det var jätteroligt att få vara med och testa på så mycket själva som vi har gjort. Vi har fått jobba på riktigt med allt möjligt. Allt från att konfigurera switchar till att patcha uttag. Allra roligast tyckte jag att kundservicedelen var, säger Julia.

Samverkan ger rätt kompetens

YH-utbildningen Kalmar kommun nu samverkar med handlar om IT-infrastruktur. Organisationer och företag har möjlighet att ansöka om att bli samverkanspartners. Det innebär att ta emot studenter på praktik, men ger också en möjlighet att påverka utbildningens inriktning så att den matchar verksamhetens behov av kompetenser.

– För oss är det här en kompetensförsörjningsfråga. Vi får möjlighet att påverka tillgången på framtida anställda med rätt profil. En viktig sak är också att vi får chansen att slå hål på en del fördomar som ibland finns om kommunal verksamhet. Dessutom kan man nästan se praktikperioderna som en väldigt lång urvalsprocess eller prövoperiod där både vi och studenterna kan känna efter om en fortsatt tjänst hos oss kan vara aktuell. Det är bara win-win, säger Jonas.

Nya ögon ger värdefulla insikter

Studenterna får göra riktiga arbetsuppgifter och det innebär en viss avlastning för övriga delar av verksamheten. Värdefullt är också de nya infallsvinklar som de bidrar med.

– De kommer med frågor och återkoppling om sådant vi kanske är lite hemmablinda för. Det är väldigt värdefullt för vår utveckling att någon utomstående kommer in och ifrågasätter lite. Det får oss att sätta luppen på saker lite extra, menar Jonas.

Samarbetet med YH-utbildningen har pågått i några år och IT-verksamheten har precis avslutat sin femte praktikperiod. Så vilka tips kan de dela med sig av till andra som vill ta emot praktikanter?

– Se det som en möjlighet! Förr tänkte vi nog ofta att vi inte har tid. Men när vi har satt processen så blir det väldigt värdefullt, både för oss och för studenterna. Ett annat tips är att ta emot två studenter samtidigt. Det blir inte dubbelt så mycket jobb utan nästan tvärtom, och de har stor glädje av att kunna bolla saker med varandra, berättar Jonas.

Konceptet har varit väldigt framgångsrikt och av de senaste tre praktikanterna man haft har två nu fått fast tjänst på IT-verksamheten. Julia är en av dem och hon är väldigt glad över att nu få fortsätta jobba som systemtekniker på IT-supporten.

– Jag kände faktiskt direkt att jag har letat efter den här arbetsplatsen. Det har varit ett så himla fint bemötande och jag har känt mig väldigt trygg och välkommen från dag ett. Jag kastade mig utför ett stup och så blev det så här bra. Det är helt sjukt, avslutar hon.

Publicerad: 20 september 2024