REPORTAGE | Har du någon fråga om kommunen och vårt arbete? Då är det Tim Sköld och hans kollegor som du ska vända dig till! Tim arbetar som kommunvägledare på kontaktcenter och hans uppgift är att hjälpa invånarna i Kalmar kommun med deras frågor, stora som små.
Mellan 07.30 och 16.00/16.30 har kontaktcenter öppet. Under dessa timmar sitter våra kommunvägledare och hjälper Kalmar kommuns invånare via telefon och mejl. En av våra kommunvägledare är Tim. Han svarar på frågor som kan handla om allt från snöröjning och parkeringsplatser till att bli vidarebefordrad till rätt personer inom kommunen.
Något som får Tim att brinna för sitt jobb är den variation och kunskap som han varje dag får av att jobba med det han gör.
- Jag får möjligheten att alltid lära mig någonting nytt. Oavsett om det är ett samtal om någonting som jag aldrig hört innan eller om det handlar om att utveckla vår hemsida. Det är väldigt varierat och den ena dagen är aldrig den andra lik.
Kalmar kommun är en stor verksamhet med många tillhörande kommunbolag och förvaltningar. För att allt inom kommunen ska gå runt arbetar varje dag hundratals enheter. Det innebär mycket information att hålla reda på enligt Tim. Han anser samtidigt att det är en spännande uppgift att hålla sig uppdaterad på allt arbete och all information så att han kan hjälpa invånarna på bästa möjliga sätt.
- Jag känner att jag skapar tillit för vår kommun genom att bistå med bra kunskap och ge bra service. Det kräver att man snabbt och smidigt kan navigera sig i olika typer av information.
Enligt Tim är det viktigt för invånarna i Kalmar kommun att ha förståelse för att de alltid gör sitt yttersta för att stå allmänheten till tjänst. De finns där för deras skull och brinner för att hjälpa till.
- Vi gör alltid det vi kan för att hjälpa till. Oavsett om det är besked som vi är glada att kunna ge eller dåliga besked, så är det alltid beslut som grundar sig i kommunens organisation som styr kring hur vi kan hjälpa till.
Vill du veta mer om några av våra vardagshjältar i kommunen?