REPORTAGE | Visst är det bra att det alltid finns någon som plockar upp luren när du är i knipa? Som larmoperatör på Trygghets- och larmcentralen besvarar Håkan samtal i de jobbigare situationerna – från brandlarm och inbrottslarm till kommunens journummer och samtal till räddningstjänsten.
En vanlig arbetsdag börjar ofta sent för Håkan med instämpling antingen 19.00 eller 22.00. Passen sträcker sig till klockan 7 på morgonen, men efter midnatt när invånare gått och lagt sig blir det oftast färre samtal att ta itu med. Under arbetstiden handlar det om att på ett så bra sätt som möjligt hjälpa de som hör av sig.
- Jag har alltid varit serviceinriktad och gillar att hjälpa till, vilket jag har chans att göra i min roll som larmoperatör. Ibland får vi in ärenden som egentligen inte Trygghets- och larmcentralen har hand om, men då försöker jag ändå hjälpa dem på det sätt jag kan. Det är roligt att kunna vara en problemlösare där det inte finns en färdig manual om hur man ska göra och på så sätt hitta nya vägar.
Att det finns en larmcentral dit personer alltid kan ringa menar Håkan är betydelsefullt för att invånare ska kunna känna sig trygga. Larmoperatörer finns alltid på plats för att exempelvis skicka ut ordningsvakter, trygghetsvärdar eller parkeringsvakter om det skulle behövas.
- Det utmanande med yrket är att det ibland kan dyka upp jobba samtal. Vi har ju socialjouren och där kan det komma samtal med både barn och vuxna inblandade. Även samtalen till räddningstjänsten kan bli jobbiga ibland.
Håkan och hans kollegor gör alltid sitt yttersta för att hjälpa invånare som ringer in.
- Det är inte är alltid man har svar på alla frågor. Ibland får vi ta reda på saker under samtalet, vilket kan ta lite tid. Ibland kan vi inte lösa ärenden för att de ligger i någon annans händer. Oavsett gör vi alltid vad vi kan för att hjälpa till.
Vill du veta mer om några av våra vardagshjältar i kommunen?
Trygghets- och larmcentralen når du via telefonnummer 010 - 357 08 00. Vid akuta fall ska du alltid ringa 112.