Vilka tycker du är Kalmars främsta styrkor? Och hur tycker du att Kalmar ska utvecklas som besöksdestination? Nu har du chans att tycka till via en enkät.
Under 2023 kommer Destination Kalmar att ta fram en destinationsstrategi, som ska ge oss en tydlig inriktning för framtiden. Strategin ska visa hur vi på ett hållbart sätt ska utveckla Kalmar som attraktiv destination.
Arbetet leds av Destination Kalmar, som till sin hjälp har konsultföretaget Tendensor med Per Ekman och Laila Gibson som processledare. Destinationsstrategin kommer att ta avstamp i den regionala besöksnäringsstrategi som presenterades 2021 och som i sin tur bygger i sin tur på den nationella strategin för hållbar turism och växande besöksnäring.
För att få input från flera olika håll genomförs en serie workshops, där både Kalmarbor och representanter för näringslivet, föreningar, regionen, kommunen, universitetet och olika intresseorganisationer deltar.
– Det är många aktörer som verkar på en plats och som tillsammans utvecklar destinationen. Vi vill därför att så många som möjligt deltar i arbetsprocessen, så att vi ser på Kalmar ur flera olika perspektiv. Workshopparna ger oss ett väldigt bra underlag. Det har varit en fantastisk energi och vi får med oss många kloka tankar, säger Sylvia Nylin, vd för Destination Kalmar.
Nu har ännu fler chansen att bidra med idéer via Destination Kalmars webbplats.
– Vad tycker just du är det bästa med Kalmar? Vilka är dina favoritplatser och vad tycker du behöver utvecklas? Vi vet att Kalmarborna är mycket stolta över sin stad och hoppas att så många som möjligt ska ta chansen att bidra med sina idéer, säger Sylvia Nylin.
Enkäten går att besvara till och med den 30 juni.
Klicka här för att komma till enkäten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Klicka här för att läsa mer om destinationsstrategin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.