Varje år görs ett stort antal utskick från Kalmar kommunkoncern till invånarna i kommunen. Det innebär stora kostnader men också en onödig miljöpåverkan. Därför vill vi gå över till digitala utskick.
Först ut att testa en digital lösning är bygglovsenheten som nu börjar skicka sina grannehöranden digitalt.
– Varje år skickar vi ut runt 10 000 brev från bygglovsenheten i form av grannehöranden och meddelanden om beslut i våra ärenden. Digitala utskick är därför en välkommen satsning som kommer att underlätta hanteringen för oss och gynna miljön, säger Michael Svanström, tillförordnad chef på bygglovsenheten, som är pilotenhet i projektet.
Med den nya tjänsten kommer utskicken att skickas till mottagarens digitala brevlåda. Därifrån går det enkelt att nå handlingarna i ärendet digitalt. De mottagare som inte har digitala brevlådor kommer även i fortsättningen att få ett vanligt brev. Förhoppningen är förstås att kunna skala upp så att hela koncernen på sikt kan skicka sin myndighetspost digitalt.
– Just nu pågår ett parallellt projekt med fokus på en koncerngemensam lösning. Den ska ge alla verksamheter möjlighet att skicka myndighetspost digitalt, i stället för på papper. Det enda invånaren behöver är e‑legitimation, exempelvis Bank ID, och en säker digital brevlåda, berättar Niklas Hörling, digitaliseringschef i kommunkoncernen.
För invånare som saknar digital brevlåda, eller av andra anledningar önskar det, kommer det även i fortsättningen att vara möjligt att få utskick på papper via posten.