Medborgarundersökningen 2021 visar på många fina siffror för Kalmar kommun. Inte minst inom kategorin ”underhåll av den offentliga miljön” når vi toppnoteringar.
På frågorna om skötsel av badplatser och hur kommunen sköter sina verksamheter har vi högst andel positiva i hela Sverige och på en andraplats hittar vi skötsel av allmänna platser och naturområden.
–Vi har lyssnat in våra invånares önskemål under pandemin och försökt göra så många insatser som möjligt på de platser som är populära och används mycket. Det känns väldigt roligt att det gett resultat, säger Johanna Petersson (C), ordförande i servicenämnden.
Bland annat har Långvikens badplats fått ett nytt hopptorn och en ramp ner i vattnet. Grillplatser pyntades kring jul och stora satsningar har gjorts på att hålla rent från skräp, med ökad skräpplockning och bättre möjligheter till återvinning i den offentliga miljön. Dessutom har vi satsat mer på beläggningsunderhållet på gator och cykelvägar de senaste åren.
Serviceförvaltningen har även ändrat sitt arbetssätt de senaste åren, där beslut har flyttats längre ut i organisationen och medarbetarna fått fokusera mer på det de är bäst på. Som ett exempel är det numera lokalvårdare som städar toaletterna vid badplatserna, så att produktionspersonalen kan fokusera på andra uppdrag som att hålla rent på stränder och i parker, klippa gräs och liknande.
–Jag ser det som ett kvitto på att vårt val att flytta besluten till de som är närmast invånarna har gett effekt. Våra duktiga medarbetare som faktiskt utför det här underhållet är de som också är bäst på att besluta hur det ska göras. Det känns härligt att invånarna också har reagerat positivt på detta, säger Peter Arnesson, förvaltningschef på serviceförvaltningen.
På i princip alla frågor inom området ”underhåll av den offentliga miljön” hamnar Kalmar kommun bland de 20 bästa kommunerna. Undantaget är snöröjning av gång- och cykelbanor där vi landar på en plats 40.
–Vissa områden är extra tuffa. Snöröjningen är ett sådant och självklart jobbar vi för att bli ännu bättre när det gäller den. Samtidigt tycker jag verkligen att alla våra medarbetare har all anledning att vara stolta över det fina och viktiga arbete de gör tillsammans varje dag, säger Madeleine André, produktionschef på serviceförvaltningen.
Medborgarundersökningen görs av SCB.
Mer information om undersökningen finns här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.