I årets Öppna jämförelser av företagsklimatet hamnar Kalmar kommun på andra plats bland kommuner med över 40 000 invånare, med ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 81. Totalt bland samtliga deltagande kommuner ligger Kalmar på en 12:e plats.
- Vi förbättrat vårt NKI från 64-81 mellan åren 2012-2020 och har vi nu stabiliserat oss i toppen när det gäller näringslivets bedömning av Kalmar kommun. Det är riktigt glädjande och ett erkännande till hela organisationen. Nu får vi inte luta oss tillbaka utan fortsätta göra Kalmar till en ännu mer attraktiv kommun. Första platsen är inom räckhåll, säger Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Bemötande, kompetens och effektivitet har haft en positiv inverkan på helhetsattityden. I Kalmar kommun har 330 företagare besvarat undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 52 procent.
- Vårt NKI har förbättrats från 78 till 81 och medel i Sverige är 74. Det är väldigt roligt att se att våra ansträngningar att uppnå våra mål har gett så här fina resultat, säger Ingemar Einarsson (C), ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott.
- Högst omdöme får Kalmar kommun i bemötande med ett NKI på 85, där ett NKI på 70 eller högre bedöms vara ett högt resultat. Detta är ett fint lagarbete och vi strävar efter att det ska vara enkelt att starta och driva företag i Kalmar, säger Thomas Davidsson, näringslivschef, Kalmar kommun.
Kalmars företagare har bedömt kommunens service inom myndighetsområdena brandskydd, bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.
Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 189 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen.
Mätningen genomförs i samverkan med Stockholms Business Alliance (SBA).
När en kommun har ett NKI på 70 eller högre bedöms det vara ett högt resultat, 62-69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.Här kan du läsa mer om undersökningen Öppna jämförelser inom företagsklimat