Sista april lanseras kommunens egen stödtelefon som en möjlighet för människor som mår dåligt och behöver prata med någon under coronapandemin. Stödtelefonen ingår som en av flera åtgärder i det sociala stödpaket som tidigare beslutats.
Många människor är i dag isolerade och den ofrivilliga ensamheten riskerar både lidande och minskade möjligheter för närstående att uppmärksamma att någon mår dåligt.
- Stödtelefonen är ett sätt för kommunen att på ett kvalitetssäkrat sätt möta den oro som kan finnas bland våra invånare i den mycket speciella situation vi befinner oss i, säger Dzenita Abaza (S).
Kommunens stödtelefon är till för allmänheten. Här får kommuninvånare som ringer möjlighet att dela tankar och oro kopplad till coronapandemin. Stödpersoner ska finnas till hands, lyssna aktivt, ge råd och vägleda till rätt instans. Syftet med stödtelefonen är inte att göra medicinska bedömningar. Samtal av det slaget hänvisas till Region Kalmar län och vårdguiden på 1177.
- Stödtelefonen blir på det här sättet ett komplement till det stöd som redan finns i samhället. Vi kommer att följa hur många samtal som kommer in och utifrån det och hur coronapandemin utvecklar sig, fatta beslut om omfattning och hur lång tid som stödtelefonen ska finnas, säger Liselotte Ross (V).
Stödtelefonen nås via Trygghets- och larmcentralen på telefon 0480-45 95 95. Trygghets- och larmcentralen svarar på frågor eller kopplar till en stödperson.
Öppettider: måndag till fredag klockan 13.00-19.00, helgfria vardagar. Den som ringer kan vara anonym.Läs mer information om kommunens insatser med anledning av corona och hur du motverkar smittspridning här