Vanliga frågor om båtplatser

Lista

  • Var har Kalmar kommun båt- och uppläggningsplatser?

    Uppläggningsplatser finns på Kullö och T-Bryggan. Bryggplatser har vi på Ljungnäs, Värsnäs, Svensknabben, Lindöfjärden, Jutebron, Kullö, Ängö, Elevatorkajen, Stensö Fiskehamn, T-Bryggan, Ekö, Ekenäs och Varvsholmen. Se i listan till höger för kartor över de olika hamnarna. Vi har även platser i Dockehamnen på Varvsholmen men dessa platser hyrs ut av Varvsholmens båtklubb.

  • Vad kostar en plats?

    Priserna varierar beroende på vilken hamn ni ligger vid. Sök på båtplatser på vår hemsida och ni har ett dokument med ”båttaxor” för de olika avgifterna i respektive hamn.

     

  • Kan jag se någonstans vilka platser som är lediga?

    För att få veta om just den plats du är intresserad av är ledig eller var det finns lediga båtplatser, vänligen ring oss på 0480-45 00 00 så kommer en ledig handläggare kontakta dig. Hos oss bokar du även din båt- och uppläggningsplats. Du kan också fråga via epost Detta är en e-postlänk som visas som en bild. För att kunna läsa länken måste javascript vara aktiverat i webbläsaren. Detta görs av säkerhetsskäl för att minska antalet skräppostmeddelanden som skickas till Kalmar kommun..

  • Finns det en kölista om jag vill ställa mig i kö för en speciell båtplats eller uppläggningsplats?

    Ja, det finns det. Ni kontaktar oss på 0480-45 00 00 för att ställa er i kö. Att stå i kö kostar 150 kr per år och hamn. Ni avgör själva vad för önskemål ni har som vi noterar. Vi hör sedan av oss när era önskemål uppfyller en eventuellt ledig plats.

  • Jag vill säga upp min bryggplats/uppläggningsplats. Hur går jag tillväga?

    Uppsägningen måste komma in skriftligt, antingen via post eller e-post till Detta är en e-postlänk som visas som en bild. För att kunna läsa länken måste javascript vara aktiverat i webbläsaren. Detta görs av säkerhetsskäl för att minska antalet skräppostmeddelanden som skickas till Kalmar kommun.. Vi behöver namn, personnummer, vilken hamn och nummer på platsen för att kunna avboka er. Ni får sedan en avbokningsbekräftelse hemskickad till er. Ingen återbetalning av båtplats/uppläggningsplats sker om ni redan har betalt för säsongen.

  • När kommer fakturan för min bryggplats/uppläggningsplats?

    Fakturan för bryggplats skickas vanligtvis ut i månadsskiftet feb-mars och ska då vara betald 30 dagar senare. Fakturan för uppläggningsplats skickas vanligtvis ut i mitten på augusti och ska då vara betald 30 dagar senare. Om betalning ej inkommit skickas en påminnelse till båtägaren.

  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    En påminnelsefaktura skickas ut till Er cirka 10 dagar efter att första fakturans förfallodatum gått ut. Betalas inte denna påminnelse har Ni inte längre tillgång till platsen. Ni är uppsagd från platsen och utifall båten står på platsen ska denna flyttas omgående. Fakturan ska ändå betalas in till oss, eftersom platsen använts under faktureringsperioden.

  • När får jag lägga i min båt?

    I de hamnar där vi har frigolitbojar, finns dessa på plats 1 maj – 15 oktober. Eftersom det är många hamnar vi ska lägga i och ta upp bojar kan det vara så att bojarna kommer i tidigare samt tas upp senare. Detta är även väderberoende. Behöver ni ha i båten utanför dessa datum, vänligen kontakta oss för att få information om att det är okej och hur ni då ska förankra båten i bryggan. Är det en hamn med Y-bommar eller pålbojar är det året runt plats, vilket betyder att Ni lägger i båten efter eget behov.

  • Jag har fått hem ett klistermärke med mitt båtplatsnummer på. Vad gör jag med detta?

    Klisterdekalen som kommer med bryggplatsfakturan fäster ni väl synligt på er båt. Vi ska kunna se nummer och dekal från bryggan. Klisterdekalen som kommer med uppläggningsplatsfakturan fäster ni väl synligt på er vagn/ställning som står på uppläggningsplatsen. Har ni ingen vagn/ställning, fäster ni den väl synligt på båten.

  • Om jag har en plats som inte har y-bommar, får jag då använda/montera egna?

    Om ni vill använda/montera egna y-bommar måste ni skriftligen be om tillstånd och det går bra att göra via epost till Detta är en e-postlänk som visas som en bild. För att kunna läsa länken måste javascript vara aktiverat i webbläsaren. Detta görs av säkerhetsskäl för att minska antalet skräppostmeddelanden som skickas till Kalmar kommun. Beroende på vilken brygga ni ligger vid kan svaret bli olika. Det är ett måste att ni kontaktar oss då det annars kan uppstå stora skador på våra bryggor som ni får stå för kostnaden för.

  • När sätts vattnet på ute på hamnarna?

    Vattnet sätts på/stängs av när vi bedömer eller utesluter frysrisk.

  • När sätts den allmänna elen igång i elstolparna som finns i hamnarna?

    Elström finns att få under tiden 1 mars – 30 november. Strömmen får bara användas vid uppstart av båten och för tillfälliga arbeten med handverktyg, dvs. inte till längre strömkrävande laddningar. Förlängningssladdar ska tas bort när arbeten är avslutade.

  • Vem får använda elen i hamnarna?

    De som har en uppläggningsplats får använda elstolparna enligt de villkor som är skrivna i avtalsvillkoren. Vad gäller de elstolpar som står utplacerade på vissa bryggor, tillhör de angivna bryggplatser. Dessa uttag får endast användas av respektive bryggplats. Dessa platser kallas för elplatser och kostar något mer än en bryggplats utan möjlighet till el.

  • Har en bryggplats med el. Var kvitteras nyckeln och hur ofta kommer fakturan för min förbrukade el?

    Ni kvitterar ut nyckeln hos administratören för båtplatser som sitter på Grindängsvägen 4B i Kalmar. Vi läser av elmätarna två gånger per år, mars och oktober och skickar därefter en faktura på det förbrukade beloppet.

  • Jag vill få hjälp att lyfta i/upp min båt. Vart vänder jag mig?

    Från och med maj 2012 har båtklubbarna hand om driften av lyftkranarna på Ängö och T-bryggan. Vänligen kontakta respektive båtklubb för bokning av lyft. Ni finner kontaktuppgifterna till de olika båtklubbarna under fliken ”Regler för båtkran”.

  • Det behövs en nyckel för att använda mastkranarna. Var kan jag köpa denna?

    Denna nyckel finns att köpa på Kontaktcenter på Ö. Sjögatan 18 (stadshuset) i Kalmar.

  • Jag har min båt på Ekö hamn men kommer inte förbi bommen utan nyckel. Var köper jag denna nyckelen?

    Denna nyckel finns att köpa på Kontaktcenter på Ö. Sjögatan 18 (stadshuset) i Kalmar och kallas för båtsportsnyckel.

  • Vill köra båten till hamnen på Stensö Fiskehamn men där finns en bom. Var kan jag köpa denna nyckelen?

    Denna nyckel finns att köpa på Kontaktcenter på Ö. Sjögatan 18 (stadshuset) i Kalmar.

  • Det finns toaletter på Kullö. Kan jag få tag i en nyckel hit för att kunna använda när jag arbetar med min båt längre stunder?

    Då ska ni köpa en båtsportsnyckel. Denna nyckel finns att köpa på Kontaktcenter på Ö. Sjögatan 18 (stadshuset) i Kalmar.

  • Det ligger en båt som har släppt i förtöjningen eller så har jag upptäckt andra akuta händelser som jag vill rapportera in. Vart vänder jag mig?

    Ni ringer in till Kalmar kommuns kontaktcenter, 0480-45 00 00, och meddelar vad som skett. De ser till att ärendet kommer till rätt person så fort som möjligt.

Sidan uppdaterad 2013-06-27

  • Motionsspår och vandringsleder
  • Boka sporthall online

Kalmar kommun, Box 611, 391 26 Kalmar. Kontaktcenter 0480-45 00 00, fax. 0480-45 00 47, Detta är en e-postlänk som visas som en bild. För att kunna läsa länken måste javascript vara aktiverat i webbläsaren. Detta görs av säkerhetsskäl för att minska antalet skräppostmeddelanden som skickas till Kalmar kommun.